Binnenkort een JA-sticker op je brievenbus?
Op de Ieperse gemeenteraad stelde JONGCD&V Ieper via raadslid Jo Baert voor om de traditionele NEE- of JA/NEE-sticker te vervangen door een JA-sticker waarbij Ieperlingen expliciet zouden moeten aangeven dat ze reclame in hun brievenbus wensen. Zo hoopt de jongerenpartij de papierberg wat te verminderen.
“Elke dag is in de brievenbussen van alle Ieperlingen tal van ongeadresseerd reclamedrukwerk terug te vinden. En laat ons eerlijk zijn, hoeveel keer nemen we echt de moeite om al die folders door te nemen vooraleer deze weg te gooien in onze papierbak?”, zo begon raadslid Jo Baert haar vraag op de gemeenteraad van 8 november. Naar aanleiding van de klimaatconferentie in Glasgow stelt ze, samen met de CD&V-jongerenafdeling, dat we ook op het lokale niveau concrete en gedurfde stappen moeten blijven zetten.
“Daarom stellen we voor om het systeem voor het ontvangen van reclame in de brievenbus te veranderen van een opt-outsysteem, waarbij mensen door middel van de zogenaamde NEE- of JA/NEE-stickers aangeven dat ze geen ongeadresseerde reclame of gratis pers willen ontvangen, naar een opt-insysteem waarbij mensen die effectief reclame willen blijven ontvangen dat duidelijk zelf aangeven met een JA-sticker”, zegt jongerenvoorzitter Jordy Dehaene.
In Nederland, waar verschillende steden zoals Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag het systeem al invoerden, blijkt de papierberg sterk verminderd. In Amsterdam geeft 19% van de inwoners in het nieuwe systeem nog aan reclame te willen ontvangen, terwijl voorheen 49% van de mensen reclamedrukwerk ontving. Het papierafval is er zo met 6 miljoen kilo per jaar afgenomen. Ook de energie nodig om het reclamedrukwerk te produceren is gedaald. Andere steden melden gelijkaardige cijfers.
“We geven toe, Ieper is Amsterdam niet en dit nieuwe systeem zou voor veel mensen als verrassend kunnen overkomen. Zeker als Vlaming houden we nogal van onze vaste gewoontes, maar met de Ieperse CD&V-afdeling zijn we ervan overtuigd dat, eens dit systeem ingeburgerd is, het een positieve impact zal hebben op het milieu en klimaat”, aldus Dehaene. Raadslid Baert besloot het voorstel als volgt: “Het vraagt een ommezwaai in ons denken, maar laten we eerlijk zijn, de tijden zijn veranderd. We moeten met z’n allen ons steentje bijdragen. En ook de gele en witte gids of de streekkrant maakten reeds dezelfde beweging, aan ons om nu ook de reclamesector een duwtje in die richting te geven.”